27 september

Den franske författaren Frédéric Dard (1921-2000) var lite av ett skaparfenomen. Han spottade ur sig romaner under i stort sett hela sitt liv och är mest känd under pseudonymen San-Antonio, under vilken han skrev 180 (!) romaner, fyllda av en lekfull prosa där ordvitsarna står som spön i backen. Men han är också Simenon-eleven (de två blev goda vänner) med, till exempel, 28 kriminalromaner i en serie kallad ”romans de la nuit” (nattens romaner) på sitt samvete. Han arbetade oförtrutet, varje dag, år ut och år in, och minst tre sidor om dagen var hans motto. En ytlig deckarförfattare, alltså? Knappast. Han har jämförts med storheter som Georges Bernanos, François Mauriac, Boris Vian men även med Frankrikes kanske största 1900-talsförfattare, Louis-Ferdinand Céline. Dard har den där mästerliga ”touchen” – trollspöt – och kan med hjälp av några rader dra in läsaren i de mest fantastiska, suggestiva berättelserna. Jag gjorde hans bekantskap, bara litterärt, nota bene, förra året och blev begeistrad. Det finns en lätthet i stilen, en underbar humor men också ett mörker och ett psykologiskt bråddjup som gör honom till en genialisk kriminalromansförfattare. Jag har i år haft glädjen att översätta tre av hans ”nattromaner” tilll svenska och de kommer att presenteras på årets Bokmässa: Hissen (Le Monte-Charge), Bödeln gråter (Le Bourreau pleure) och Jänkarna (Les Scélérats). Utgivare är Nilsson förlag och serien Dard kommer att ingå i heter, helt kongenialt vad gäller Dard, Absint noir. Jag kan inte annat än önska dig, käre läsare, 3-vlig läsning.

 

*

 

Nya Tiders medverkan på årets Bokmässa har upprört många och lett till att vissa författare bojkottar årets mässa. Problemet, enligt min mening, är att det inte går att leda i bevis att tidningen bryter mot svensk lag. Tidskriften får statsbidrag och kollas regelbundet och de gånger jag själv gått in och tittat på den på nätet, har jag inte funnit något som skulle kunna karakteriseras som hets mot folkgrupp, det lagrum som i så fall skulle vara giltigt; att jämföra med Nordfronts hemsida, till exempel, som är en orgie i nazistromantik. Man kan också jämföra med situationen för SFM, Sveriges Förenade Muslimer, som precis fått avslag på sin begäran om statsstöd, just för att de inte infriar kraven på att vara demokratiska. Bokmässans ledning arbetar med principen om yttrandefriheten (jo, jag vet, Bokmässan är ett privat företag) som ledstjärna. Den principen bör de fortsätta att försvara trots att den här typen av fall kan inträffa, med extremister av olika slag som propagerar för sina idéer; det är ju liksom hela poängen med begreppet, att folk med vidriga åsikter också ska ha rätt att framhäva dessa.

I fyra år i rad har en islamistisk organisation, Imam Ali Islamic Center, ställt ut på Bokmässan. Det är till deras moské i Järfälla som ungdomsföreningen Al-hadi bjudit in hatpredikanter som Farrokh Sakaleshfar och Hamz Sodagar, vilka vill se homosexuella avrättade. Protester mot organisationens närvaro? Inte ett pip. Inte heller mot kommunistmys i ”Lenins barnhörna”, när den fanns. Och hur är det med Jan Myrdal, den evige provokatören? Han hyllar fortfarande Röda Khmererna och delar årligen ut sitt ”Leninpris” (Pol Potpriset, som Peter Englund kallat det). Myrdal är ett ständigt inslag på mässan, han stödjer numera Le Pen i Frankrike och har medarbetat i Nya Tider (eftersom tidskriften delar hans syn på Le Pen och Putin). Ska en sådan som han få fortsätta delta på Bokmässan? Och hur med organisationer med kopplingar till AFA, en organisation som tog på sig ansvaret för en attack på Vávra Suk i februari 2009, Nya Tiders chefredaktör, en attack som rubricerades som mordförsök?

Det finns ett antal frågor att ställa sig inför bojkottkravet och ska det tillämpas konsekvent, bör väl i så fall alla organisationer med extrema åsikter förbjudas på mässan, fascistoida, revolutionärt kommunistiska och islamistvänliga, eller? Det vore en logisk väg. Men jag tror inte på den. Jag tror på yttrandefrihet för knäppgökar och extremister – så länge de håller sig inom lagens ram. Och på metoden att frysa ut dem på mässan genom att inte gå till deras montrar. Låta aktiv tystnad tala, helt enkelt.

 

*

 

NMR, Nordiska Motståndsrörelsen, har sökt och fått demonstrationstillstånd i Göteborg den 30 september. Att ge en organisation, vars själva kärna är hets mot folkgrupp (mot judar, HBT-människor osv), är diskutabelt i sig, men att göteborgspolisen ger gruppen tillstånd att gå – eller marschera, snarare – genom centrala Göteborg, med start vid Bokmässan, en symbol för humanism och bildning, och sedan vidare inte långt från synagogan är mer än magstarkt. Och detta på Jom kippur, judarnas stora högtidsdag. Det är inget annat än en skandal och Erik Nord, göteborgspolisens chef, har en del att lära av före detta polismästaren Holger Radner som var polischef i Lund på nittiotalet under de våldsamma 30 novemberdemonstrationerna. Vad han gjorde? Han gav högerextremisterna rätten att demonstrera ute på Klostergården (en förort till Lund) och motståndarna, svenska antifascister förstärkta med BZ-huliganer från Köpenhamn, rätten att demonstrera ute på Smörlyckan, på andra sidan stan. Ett genidrag. Lunds innerstad skonades och med tiden dog högerextremisternas vilja att högtidlighålla krigarkonungen ut. Något för Erik Nord att fundera på.

 

*

 

Apropå NMR och den nynazism de står för, en kort berättelse ur filmen Shoah av fransmannen Claude Lanzmann, på det att vi aldrig någonsin får glömma:

 

Simon Srebnik

 

Det är svårt att känna igen sig, men det var här.

Här brände man folk.

Många brändes här.

Ja, det var just här.

 

Ingen kom nånsin härifrån.

 

Gaslastbilarna kom in där …

Det fanns två enorma ugnar …

och sedan slängde man kropparna i ugnarna

och flammorna räckte ända upp i hilmen.

Ända upp i himlen?

Ja.

Det var fruktansvärt.

 

 

Det går inte att berätta om det.

Ingen kan

föreställa sig vad som hände här.

Det är omöjligt. Och ingen kan förstå det.

Till och med jag själv, idag …

 

 

Jag tror inte att jag är här.

Nej, jag kan inte tro det.

Det var alltid lika lugnt här. Alltid.

Också när man brände 2 000 personer, judar, om dagen,

var det lika lugnt här.

Ingen skrek. Alla gjorde sitt.

Det var tyst. Lugnt.

Som nu.”

 

*